Vergelding

VergeldingGerard Nanne
ISBN 978-90-8660-354-1
Prijs € 16,95
Verschijnt juni 2018

Een 79 jarige vastgoedhandelaar wordt dood voor zijn villa aangetroffen. De man blijkt door veertien messteken om het leven te zijn gebracht. Tijdens de autopsie wordt ontdekt dat de messteken de initialen MM vormen. Aanvankelijk wordt gedacht aan toeval, maar als enige tijd later een tweede slachtoffer met een zelfde aantal messteken en tekens wordt aangetroffen, lijkt daar geen sprake meer van. Er vallen meerdere slachtoffers, met als overeenkomst dat ze een connectie hebben met de eerder vermoorde vastgoedhandelaar. De rechercheurs Felix Winner en Paula van Es, onder leiding van hoofdinspecteur Jillian Blom, raken verzeild in een complex onderzoek. In welk verband stonden de slachtoffers met elkaar? Welke geheimen droegen ze met zich mee? Maar bovenal, welke boodschap wilde de dader met de achtergeble- ven initialen uitdragen...?

Onderweg naar zijn huis kan Tom van Berkhoven zich nauwelijks op de weg concentreren. Het beeld van zijn dode vader wil maar niet wijken. Als chirurg heeft hij veel bloed gezien, maar dit ligt anders. Dit was bloed dat ook door zijn aderen stroomt.
Nadat hij weer bij zinnen was gekomen en de rechercheurs had weten te overtuigen dat het weer goed met hem ging, mocht hij naar huis. Ze maakten de afspraak dat hij vanmiddag naar het bureau zou komen om zijn verslag op schrift te stellen. Hij had nog geïnformeerd over de te volgen procedures. Inspecteur Blom vertelde dat zijn vaders lichaam enige tijd voor onderzoek beschikbaar zal moeten blijven. En mogelijk dat ook in de woning sporenonderzoek zal worden gedaan. Dat laatste zint hem niet. Het idee dat er straks vreemden door zijn ouderlijk huis lopen, geeft hem een onbehaaglijk gevoel.
Het zoemende geluid van de telefoon rukt hem uit zijn gedachten. Het is zijn zus Wilma. Ze vraagt of hem of ze morgen kan langskomen. Zonder zijn antwoord af te wachten, zegt ze dat ze morgenochtend om rond elf uur bij hem kan zijn. ´Het wordt hoog tijd dat we weer eens bijpraten,´ verklaart ze. ´Heb jij dan de koffie klaar?´
´Wacht even, Wilma.´ Tom rijdt zijn auto naar de kant van de weg en denkt koortsachtig na. Wat moet hij zijn zus vertellen? Of juist niet vertellen?
´Waar ben je op dit moment?´ vraagt hij, terwijl hij de alarmlichten laat knipperen.
´Ik ben thuis. Waarom vraag je dat?´
Tom hoort haar verbazing. Op de achtergrond klinkt muziek. Amerikaanse rockmuziek, waar Wilma verslingerd aan is.
´Er is iets gebeurd dat je moet weten,´ gaat hij een direct antwoord uit de weg. ´Iets dat ik je liever niet door de telefoon vertel. Misschien is het beter dat je hier vanmiddag nog naar toekomt.´
´Godsamme, Tom. Vertel me liever wat er aan de hand is. Ben je ziek? Is er iets met Ad? Is hij dood? Heeft hij een hartaanval gehad?´
´Nee Wilma,' antwoordt Tom, van zijn stuk gebracht door haar directe vragen. ´Zo is het niet. Of in ieder geval niet helemaal. Het is… Nou ja, Ad is wel dood, maar het is niet zijn hart. Hij is… Ad is vermoord.´
´Wat?' Er volgt een kort, hysterisch lachje. ´Verstond ik je goed? Ad is dood? Vermoord?´
Tom wacht tot een voorbijrijdende motor hem is gepasseerd en antwoordt dan: ´Ja, Wilma, sorry. Ad is dood. Onze vader is dood.´
´Maar…´
´Je kunt misschien beter komen, Wilma. Dan kunnen we er over praten. Als je wilt, kun je hier blijven slapen.´
Wilma´s antwoord laat op zich wachten. De muziek is niet meer te horen. Alleen nog haar ademhaling.
´Ik weet het niet, Tom,´ antwoordt ze uiteindelijk. ´Ik moet dit even verwerken. Ik bel je zo terug...´

1. Vergelding is je zeventiende boek. Heb je het gevoel dat je je nog steeds ontwikkelt als schrijver of is het schrijven een vak dat je inmiddels goed beheerst?

Het is niet aan mij om te beoordelen of ik het vak goed beheers. Ieder boek is weer een nieuwe uitdaging. Een uitdaging die ik nog altijd met hart en ziel aanga. In hoeverre ik er in slaag tot een lezenswaardig resultaat te komen, is aan de lezer om te beoordelen.

2. Hoewel het plot in ieder boek anders is, zijn het steeds dezelfde 
rechercheurs die de misdaad onderzoeken. Is dat een prettige manier van 
werken?
Het prettige aan vaste personages is dat je als schrijver zozeer vertrouwd met ze raakt, dat het bij het aanvangen van weer een nieuw avontuur voelt als thuiskomen. 

3. In Vergelding worden slachtoffers gevonden met messteken die 
initialen vormen. Baseer je dit soort details op waargebeurde verhalen 
of is het puur fantasie?
De achtergelaten initialen zijn pure fantasie, en voor dit boek mede bedacht om het motief van de dader te onderstrepen.

4. Wat kunnen in de toekomst van je verwachten? Ben je bezig met een 
volgend boek?
Ik heb een voorzichtig begin gemaakt ( 20000 woorden) met weer een nieuwe misdaadroman. Over het hoe en wat doe ik nog geen uitspraken, maar zeker is wel dat mijn vaste team daar dit keer geen rol in speelt.
Verder wil ik nog kwijt dat ik me al enige tijd probeer te bekwamen in het romantische boek. Tot nog toe heeft dat zich beperkt tot wat vingeroefeningen en het veel lezen van boeken uit dit genre, waarin me is opgevallen dat het (in Nederland) een pure vrouwenaangelegenheid betreft, met Martin Scherstra als enige positieve uitzondering. Wat (lijkt mij) de verscheidenheid van het genre niet ten goede komt. Voor mij dus des te meer een reden om te proberen me hierin verder te ontwikkelen.

Groepsrecensie op Thrillzone

Nanne heeft met Vergelding een misdaadverhaal pur sang geschreven. Een meerkoppig rechercheteam tast lange tijd volledig in het duister na het vinden van enkele slachtoffers die aan elkaar gelinkt kunnen worden door een merkteken op hun lichaam. Het probleem lijkt zich binnen een familie genesteld te hebben maar het aantal slachtoffers groeit sneller dan de noodzakelijke informatie voor de oplossing zich aandient. De plot is volledig vanuit de dialogen opgebouwd en ontwikkelt zich ook via die kanalen. Vanuit verschillend perspectief opgezet betekent dat ook een informatievoorsprong voor de lezer die daar zijn voordeel mee kan doen.

De schrijfstijl van Nanne is, zoals reeds bekend onder zijn vaste lezers, goed, prettig en doeltreffend. Hij bezit de capaciteiten om zeer snel een verhaal in de juiste en passende sfeer neer te zetten. In het geval van Vergelding is dat het leefmilieu van een vermogende familie waardoor die achtergrond kristalhelder in de verbeelding van de lezer wordt uitgebeeld. Lezers worden door de auteur lang in het ongewisse gelaten en door de diverse plotwendingen meerdere keren verrast en op het verkeerde been gezet. De goed neergezette en tot de verbeelding sprekende personages doen de rest om de lezer met een uiterst tevreden gevoel achter te laten. Blijft de moeilijk te beantwoorden vraag open staan waarom het deze auteur met al zijn kwaliteiten en indrukwekkende bibliografie maar niet wil lukken om een breder leespubliek voor zich te winnen. In een helicopterview boven het verhaal hangend is de inhoud en kwaliteit van Vergelding volledig vergelijkbaar met bijvoorbeeld In naam van de vader van collega-auteur Linda Jansma waar de naamsbekendheid zich wel ten goede heeft ontwikkeld. Een constatering die het overdenken meer dan waard maakt.

Geschreven door Cees van Rhienen


Groepsrecensie op Thrillzone

1. Spanning: 8,00
2. Plot: 8,36
3. Leesplezier: 8,36
4. Schrijfstijl: 8,27
5. Originaliteit: 8,27
6. Psychologie: 8,09

Gemiddelde puntenwaardering: 8,23

Geschreven door o.a. Maryam, Tesdro, Helderinge, Nancy, Jolanda en Sanhan


Lezersrecensie op Hebban

Gerard Nanne is aan een indrukwekkende reeks misdaadromans bezig rond de figuur van inspekteur Paula van Es.Ondertussen kwamen daar hoofdinspekteur Jillian Blom en rechercheur Felix Winner bij. "Vergelding" is een sterk verhaal rond deze drie speurders die op zoek gaan naar de moordenaar van een 79-jarige vastgoedhandelaar.
De auteur slaagt erin om van bij het begin een zekere spanning op te bouwen en die te behouden tot op de allerlaatste bladzijde, ook over de meer beschrijvende stukken heen. Dit komt vooral door de breed uitgewerkte plot die via nieuwe ontwikkelingen en onverwachte wendingen steeds voor verrassingen blijft zorgen. Toch krijg je als lezer nergen het gevoel dat je op een dwaalspoor wordt gezet of aan het lijntje gehouden. Integendeel, je leeft mee in de voetsporen van de speureders en/of de hoofdpersonages. De voortdurende perspectiefwisselingen dragen zeker bij tot de levendigheid van het verhaal.
Korte hoofdstukken, normaal taalgebruik zonder jargon en veel dialogen zorgen ervoor dat het boek erg vlot leesbaar is. Ook de verzorgde uitgave en het duidelijke lettertype dragen daar toe bij. Zelfs de foto op de cover en de gebruikte bruine kleuren geven de sfeer van het boek perfect weer.
Het sterkste punt is zeker dat de schrijver veel dieper graaft in de achtergronden van personen en gebeurtenissen dan heden ten dage gebruikelijk is. Dat geeft een ouderwets goed gevoel dat er extra moeite gedaan werd voor de lezer en niet het absolute minimum om zo snel mogelijk geld te verdienen.
De verschillende onderdelen van de plot zijn op zich niet origineel (het is dan ook een misdaadroman en geen fantasy) maar ik heb ze nog nooit samen in een misdaadroman gezien. Dat maakt dit verhaal verfrissend en uniek in het genre.

5 sterren

Geschreven door Tommy Verhaegen


Lezersrecensie op Hebban

De schrijfstijl van Gerard Nanne is vlot, het boek leest daardoor ook makkelijk en snel. Mede door de korte hoofdstukken die geschreven zijn vanuit de diverse personages. Het plot is verrassend en heel goed gevonden. Door de goede opbouw blijft het een gruwelijk maar geloofwaardig verhaal.
Voor mij was dit het eerste boek wat ik van Gerard Nanne gelezen heb, maar zeker niet het laatste.

Geschreven door Maryam Thomasse


Lezersrecensie op Hebban

Dit is het eerste boek dat ik van deze schrijver gelezen heb, maar zeker niet het laatste. Ik heb het boek verslonden, aangename en spannende schrijfstijl. Het verhaal zit zeer goed in mekaar, ik zat er helemaal naast.

5 sterren

Geschreven door Inge de Coene


Recensie op Hebban

Vanaf het begin leest het verhaal soepel en makkelijk. Je zit meteen in het verhaal en begint mee te denken met de verhaallijn. Spanning en mysterie hangen om het boek heen, wat zal er gaan gebeuren en hoe zit het in elkaar. Diverse complot theorieën dienen zich aan. Je vraagt je continue af wat er zal gebeuren terwijl inmiddels om je heen de een na de ander dood word gevonden.
Spanning word op gebouwd en het plot volgt. Die is zeer onvoorspelbaar en tot het einde word de spanning opgebouwd naar een naderend einde.

Wel is het taal gebruik van de auteur anders dan doorgaans in schrijftaal het geval is. Het lijkt wel of het oud Nederlands betreft met wat mooie uitdrukkingen en woorden. Hier moet je af en toe even bij nadenken maar dit leid niet af van het goede verhaal.

4 sterren

Geschreven door Inge Otter-Helder


Recensie op hanneketinorcenti.nl

De hoofdpersonages die Nanne ten tonele voert kennen zijn lezers al uit vorige boeken. De auteur ziet echter kans om hen telkens weer licht verrassend op te voeren en net voldoende informatie over hen te verstrekken zodat zij, die nog niet bekend zijn met zijn werk, voldoende aan de weet komen.

“Hij loopt terug naar de inmiddels dichtgevallen deur, waar hij tevergeefs naar een deurkruk tast. Hij schijnt op de plek waar de kruk zou moeten zitten en ziet tot zijn ontzetting wat voor afschuwelijke fout hij heeft gemaakt. De deur is van binnenuit niet te openen. Ze zitten vast, beseft hij tot zijn afgrijzen. Ze zitten vast als ratten in een val.”

De schrijfstijl van Nanne is onverminderd plezierig en ook de constructie van deze nieuwe telg is weer dik in orde. De auteur beschikt over een groot verhalend vermogen. Slechts een enkele keer stuit ik op een alinea die voor mijn gevoel wat stroef loopt en informatie bevat die beter in een dialoog gevat hadden kunnen worden.

Ondanks dat is ‘Vergelding’ opnieuw een fijn boek waarin de auteur zijn lezers, zonder hoogdravend taalgebruik meeneemt in een verhaal dat langzaamaan aan spanning wint en waarin hij diverse plotwendingen opvoert. Het plot is in de boeken van Nanne immer een verrassing.

Geschreven door Hanneke Tinor-Centi


Biblion-recensie op Bol.com

Een succesvol vermogend zakenman op leeftijd wordt vermoord voor zijn huis. Echte vijanden heeft hij niet maar er zijn genoeg mensen die niet om zijn dood zullen treuren c.q. die er voordeel van ondervinden. Alle mogelijke verdachten worden systematisch behandeld waarvan de meesten van het lijstje kunnen worden geschrapt. Verontrustend is wel dat de moordenaar de letters "MM' in het lichaam heeft gekerfd en dat er later nog meer mensen vermoord worden volgens hetzelfde procedé. Dit is de inhoud van deze whodunit. Een vakkundig geschreven thriller. Alle personages krijgen wat achtergrond mee om het verhaal geloofwaardig te maken. De zaak wordt steeds complexer voor de rechercheurs Winner en Paula van Es. Welke relaties bestaan er tussen de slachtoffers? De auteur is duidelijk op zijn best wanneer de materie complexer wordt en stuurt de lezer eerst nog even de verkeerde kant op voordat de oplossing gestalte krijgt.

Geschreven door Jan Timmermans


Recensie op Boekrecensies Charles Kuijpers

De plot blijkt uiteindelijk verrassend. Als de lezer denkt te weten wie de dader is, blijkt het op subtiele wijze toch anders te zijn. Het slotspel wordt fiks beïnvloed door een zwaar maatschappelijk thema.

Door het verhaal heen is er goed gedoseerde aandacht voor de privésituatie van de speurders. In dit boek is dat vooral bij Jillian en haar partner Maarten het geval.

Gerard Nanne heeft een soepele penvoering. Prettig schrijvend in de tegenwoordige tijd weet hij met eenvoudig maar doeltreffend woordgebruik de lezer snel in te palmen. Deze waant zich voortdurend ter plaatse. Met korte hoofdstukken die steeds een decorwisseling inhouden, is het verhaal flexibel doch het kost de lezer geen noemenswaardige inspanning de verhaallijn vast te houden. En dat is een grote verdienste van de schrijver.
De plot lijkt aanvankelijk eenvoudig doch blijkt subtiel te zijn geconstrueerd. De personages in het verhaal zijn mooi opgebouwd.

Kortom, veel lof over de kwaliteit van het verhaal van “Vergelding”. Het is daarom des te spijtiger vast te stellen dat de eindredactie van het boek nogal wat steken heeft laten vallen. Opvallend genoeg was er in het voorgaande boek “Op zoek naar Dawid” al een neergaande tendens in dit opzicht.
Een schrijver als Gerard Nanne verdient beter. Het zeer goede verhaal en de voortreffelijke plot verdienen vier heldere sterren.

Geschreven door Charles Kuijpers